De relatie met jezelf

08-07-2020

De relatie met jezelf is de enige relatie die je je hele leven zal hebben. Vriendschappen, liefdesrelaties en zelfs familiebanden zullen op een gegeven moment ophouden of beginnen pas later in je leven. Hoe ziet jouw relatie met jezelf eruit?

Als ik om me heen kijk vallen me verschillende dingen op. Wat daarin het meest naar voren komt is dat veel mensen naar buiten gericht zijn, naar de relaties die ze met anderen hebben. Het gaat dan om het bezig zijn hun partner, het mee willen komen met vrienden, ergens bij willen horen, zorgen voor familieleden etc. Hier is natuurlijk niks mis mee. We zijn van nature sociale dieren en hebben belang bij het onderhouden van bepaalde connecties. Welke en in hoeverre, is voor iedereen weer anders. Mijn vraag is: vergeten we onszelf hierin niet een beetje? Hoe vaak staan we stil bij de relatie die we met onszelf hebben?

Ook ik ben hier wel eens tegenaan gelopen; zo druk bezig zijn met het onderhouden van je sociale connecties dat je hierin jezelf voorbij loopt. De laatste periode ben ik door het overlijden van mijn vader meer stil gaan staan bij mijzelf. Bij wat ik voel, bij wat nu eigenlijk mijn behoeften zijn en bij hoe ik voor mezelf zorg. Daarbij komt ook de vraag wie ik wil zijn als persoon, hoe ik in het leven wil staan. Vanuit deze gerichtheid naar binnen, heb ik het gevoel meer in contact te komen met wie ik ben, in plaats van welk gedrag ik vertoon. Door meer in contact te komen met mijzelf, en de relatie met mijzelf en mijn eigen ontwikkeling serieus te nemen, merk ik dat ik ook vanuit een ander standpunt naar mijn relaties kan kijken met anderen. Deze worden betekenisvoller. Omdat ik meer mezelf kan zijn, vervullen de relaties die ik aanga me meer en kunnen ook diepere connecties ontstaan. 

Soms heb ik het gevoel dat mensen de relatie met zichzelf niet kennen, of ontkennen. Vanuit daar ontstaat dan een soort leegte, een constant gevoel iets te missen maar er niet de vinger op kunnen leggen. Vanuit deze leegte wordt dan gezocht naar opvulling, in de vorm van het zoeken naar verbinding met anderen. Waar je dan tegen aan zult lopen is dat die leegte eigenlijk nooit echt weg gaat. Geen enkel ander kan namelijk de relatie met jezelf invullen zoals jij dat kan. Je gaat dan acteren op een manier die opvulling brengt, in plaats van vervulling.

Dit is geen verwijt, slechts een constatering. Ieder is vrij de relatie met zichzelf zo in te vullen zoals hij dat wil. Ik wilde hier slechts een punt van bewustwording geven waar wellicht iets uit te halen valt voor jou. 

De relatie met jezelf onder de loep nemen is niet altijd makkelijk, want je zult ook dingen tegenkomen die je liever niet wilt zien of erkennen. Juist het erkennen kan je helpen om op een dieper level connectie te vinden met jezelf, met wie je wil zijn en op die manier in de wereld te staan en je connecties aan te gaan. 

KVK 76405125. Copyright©
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin