De donkere dagen

31-10-2019

De dagen worden korter, het is sneller donker. Ik hoor het overal om me heen: 'Ik ben zo moe, ik heb nergens energie voor, ik voel me down, ik wordt echt niet vrolijk van dit weer' etc. De welbekende 'winterdip'. Ik dacht altijd dat ik daar geen last van had maar ook ik begin verandering in mijn energie te merken. Ik merk dat ik erg vermoeid ben en dat mijn dagelijkse bezigheden mij meer energie kosten. Mijn stemming is over het algemeen ook minder vrolijk en energiek dan voorheen. Het lijkt wel alsof we nu met zijn allen, met ons hoofd omlaag, onszelf door de donkere dagen slepen. Dof, vlak, energieloos, inactief, vermoeid. Herkenbaar?

Wat is er aan de hand met ons? Een van de oorzaken kan het veranderende licht van het seizoen zijn. Het is eerder donker, het regent vaak en over het algemeen is er gewoon minder daglicht. Dit heeft invloed op de aanmaak van bepaalde stofjes in ons lichaam. Door daglicht maken we vitamine D aan en stress-verlagende hormonen zoals serotonine en oxytocine. Wanneer we daar minder van aanmaken kunnen we ons minder vrolijk voelen, meer vermoeid en gewoon minder vitaal. Kunnen we daar dan helemaal niks tegen doen? Ja zeker wel! Ik zal een aantal tips delen die ik zelf toepas om mijn stemming te verbeteren en mijn energielevel op peil te houden. 

1. Je omgeving gezellig inrichten. Deze dagen kunnen nogal grijs en grauw zijn buiten. Als je thuis komt na je werk of studie, is het fijn als het gezellig en warm is in huis. Dit lijkt een heel klein en onbelangrijk iets, maar onze omgeving heeft zo veel meer invloed op hoe we ons voelen dan je zou denken! Je hebt vast wel eens gehad dat je een kamer binnen kwam en meteen een bepaald gevoel kreeg van de sfeer die er hing. Wanneer je je huis binnenkomt en overal ligt nog troep, voel je je meteen minder fijn. Het is ook wetenschappelijk aangetoond, dat een rommelige omgeving ook echt tot meer chaos in ons hoofd leidt. En wat er in ons hoofd gebeurd heeft weer invloed op hoe we ons voelen. Dit mechanisme kun je ook in je voordeel gebruiken. Niks is fijner dan thuiskomen in een woning die je helpt om je blij, fijn en warm te voelen. In mijn kamer werk ik nu met herfstkleuren die me vrolijk maken en me een fijn gevoel geven. Daarnaast let ik extra op een opgeruimde kamer omdat ik weet dat dat me helpt om me een stukje fijner te voelen wanneer ik thuis kom.

2. Buitenlucht en beweging. Dé remedie om depressieve gevoelens tegen te gaan, is bewegen in de buitenlucht! Ik snap heel goed dat je geen zin hebt om naar buiten te gaan als het koud is en als je zo weinig energie hebt om dingen te ondernemen. Hoe paradoxaal het ook klinkt: om meer energie te krijgen moet je juist actiever worden. Door te gaan bewegen geef je je lichaam een prikkel om serotonine en oxytocine aan te maken. Hierdoor zal het level van je stress-hormonen verlagen en zal je je energieker en vrolijker voelen. Een kleine wandeling in de buitenlucht kan al een verschil maken. Je kan me niet vertellen dat thuiskomen in een warm huis na een wandeling in de frisse buitenlucht je niet blij maakt. Je voelt je letterlijk opgefrist en vol met hernieuwde energie. Daarnaast kun je uitkijken naar een heerlijke warme kop warme chocomelk of thee ;).

3. Doe dingen waar je blij van wordt. Dit klinkt heel simpel en logisch en dat is het ook! Ik snap het heel goed dat in de hectiek van het dagelijks leven, je niet bezig bent met wat je eigenlijk leuk vind om te doen en waar je nu écht blij van wordt. Maar juist in deze donkere dagen is het belangrijk om aandacht te besteden aan de dingen die de geluksstofjes in je brein stimuleren. Je kunt voor jezelf eens een lijst maken met dingen die je graag doet, waar je blij van wordt. Elke dag kies je er 1 die je doet. 's Avonds is voor mij het enige moment dat ik dit zou kunnen doen. Maar zoals vele van jullie ook zullen hebben, wil je dan eigenlijk gewoon helemaal niks doen, je bent vermoeid van je lange dag. Alleen al naar muziek luisteren waar ik me fijn bij voel, heeft al een effect op mijn stemming en gevoel. Of iets simpels als kaarsjes aansteken in mijn kamer geeft me een goed gevoel. Wat ik de laatste tijd ook vaak doe: ik pak een wit papier, wat verf en ik zet gewoon op papier hoe ik me op dat moment voel, zonder oordeel, zonder dat het mooi hoeft te zijn. Het geeft zo'n heerlijk vrij gevoel. En het kost me maar 5-15 minuutjes! :). Wat zijn kleine dingen die jij kunt doen om je fijner te voelen?

4. Maak plannen voor dingen waar je naar uit kijkt. Altijd al graag naar Dublin gewilt? Kijk eens naar mogelijkheden hoe je dit zou kunnen realiseren. Of zou je graag die ene vriendin weer eens willen opzoeken die je zo lang niet hebt gezien? Ga eens kijken hoe en wanneer je dit zou kunnen doen. Misschien wil je wel graag je eigen sierraden gaan maken. Hoe kun je dat gaan doen?

Bezig zijn met dingen die je energie geven en waar je dat gevoel van 'excitement' van krijgt is zo leuk! Vaak beperken we onszelf heel erg in de dingen die mogelijk zijn door gedachten als: ik heb het geld daar niet voor, het is raar of gek om dit te doen, ik ga dit toch nooit kunnen realiseren. Maar we leven in een wereld van oneindig veel mogelijkheden. Denk eens voorbij je barrière, wat zou je kunnen doen om een stapje dichterbij hetgeen te komen dat je graag zou willen? Alleen al bezig zijn met die kleine stapjes richting je doel, stimuleert de aanmaak van dopamine in je hersenen. 

5. Last maar zeker niet least: verbinding! In deze donkere maanden willen we nog wel eens vergeten dat er zo veel mooie mensen om ons heen zijn. We willen ons huis niet uit, voelen ons naar en hebben geen zin in contact. Maar juist het samenzijn en écht in verbinding zijn met mensen stimuleert oxytocine, serotonine en dopamine: de stofjes waar we ons gelukkiger door gaan voelen. Zelfs als je geen behoefte hebt om de deur uit te gaan, kun je besluiten een vriend of vriendin even te bellen. Soms kan het horen van iemands stem en een leuk gesprek al genoeg zijn om ons even uit die negatieve sfeer te halen. Daarnaast zijn deze maanden ook perfect om samen te koken en lekkere, warme, winterse recepten uit te proberen. Gezelligheid en warmte kun je zelf creëeren. Iedereen kan in deze maanden wel wat gezelligheid gebruiken. Voor wie kun jij een lichtje zijn?

Door Sam Stam
Door Sam Stam

Dus om die wintermaanden door te komen: zorg voor een fijn thuiskomen, lekker veel bewegen en naar buiten, elke dag 1 klein ding doen waar je blij van wordt,  plannen maken voor dingen waar je naar uit kunt kijken en vergeet elkaar niet!

Ps. Binnenkort zal ik starten met 1 op 1 coaching en begeleiding voor iedereen die meer uit zichzelf en zijn leven wil halen dan je nu doet. Interesse? Laat het me zo snel mogelijk weten :).

KVK 76405125. Copyright©
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin